Jak czyścić i smarować łańcuch rowerowy
Niezależnie od tego, czy jeździsz na rowerze górskim, czy szosowym, po mieście czy po lesie, czy używasz drogich, czy tanich komponentów, prędzej czy później będziesz musiał zadbać o swój rower. Oznacza to czyszczenie i terminowe smarowanie wszystkich jego elementów. Dziś poruszymy temat tego, czym można, a czym nie można smarować łańcucha rowerowego, kiedy i jak to robić, a także zastanowimy się nad dodatkowymi narzędziami, które ułatwią tę procedurę w domu.
Oznaki smarowania łańcucha rowerowego
Na każdej nawierzchni część pyłu, żwiru i brudu, który wydostaje się spod przednich i tylnych kół, zawsze spada na łańcuch. Smar do łańcucha rowerowego przyczynia się znacznej poprawy jakość jazdy w każdych warunkach pogodowych. Brak stosowania smaru prowadzi to do stopniowego zabrudzenia, a w konsekwencji do utraty wydajności, przyspieszonego zużycia przednich i tylnych kół łańcuchowych, kółek napinacza przerzutki tylnej oraz samych ogniw łańcucha. Aby temu zapobiec, należy działać proaktywnie.
Jak często należy smarować łańcuch rowerowy:
Co 100 km należy przeprowadzić gruntowne czyszczenie i smarowanie. Zależy to również od nawierzchni drogi, po której się jedzie. Im więcej nieutwardzonych dróg na Twojej trasie, tym częściej wymagana jest konserwacja.
Jeśli z łańcucha dochodzą dziwne odgłosy. Czysty i nasmarowany łańcuch nie powinien wydawać żadnych dźwięków. Z czasem pojawia się lekki szelest, a później chrzęst. Na tym etapie nie należy zwlekać i przystąpić do konserwacji. Unikać skrzypienia i rdzewienia.